A BD241-cseréjét csak új után építőknek javaslom, mert akkor nem kell 2 féle tranyót venni bele. A TIP122 stb darlingtonnak meg nagyon kicsi a bázis árama itt, így a 24V-os Z-dióda előtét ellenállását is könnyebb számolni. Elég, ha fix 2mA-ra van választva az áram, ami az ellenálláson folyik....
A BD241-cseréjét csak új után építőknek javaslom, mert akkor nem kell 2 féle tranyót venni bele. A TIP122 stb darlingtonnak meg nagyon kicsi a bázis árama itt, így a 24V-os Z-dióda előtét ellenállását is könnyebb számolni. Elég, ha fix 2mA-ra van választva az áram, ami az ellenálláson folyik....
Új panelhez lesz, szóval nem meglévőt akarok átalakítani.
Még egy laikus kérdés: a két relé tekercseit akkor párhuzamosan kössem?
Hát nézd. Ha 2db 12V-os reléd van, akkor azokat sorba kell kötni, hogy 24V-ról működjenek, ha 24V-os van, akkor értelemszerűen csak párhuzamosan kötheted őket, hogy működjenek 24V-ról...
Sziasztok ! A neten találtam ezt a hangszóróvédő áramkört, és tetszik mert egyszerű. Szerintetek ez működik rendesen ? Sajnos én annyira nem értek az elektronikához hogy kapcsolási rajz alapján meg tudjam mondani. Kösz !
Szerintetek ez működik rendesen ? Sajnos én annyira nem értek az elektronikához hogy kapcsolási rajz alapján meg tudjam mondani.
Van benne egy be-(és vissza)kapcsolási késleltetés =1Mohm//22uF; valamint DC védelem (+/- ~0,6V); kikapcsoláskor nincs süketítés... Pár kiegészítéssel működhet: -relétekerccsel párhuzamosan illik kötni egy diódát (fordított polaritással), különben a relé tekercs elengedésekor keletkező feszültségtüske tönkreteheti a fetet, (bár itt a nagy RC időállandók miatt valószínűleg nem éri el a kritikusat a veszültségváltozás sebessége)... -C1 kis szivárgóáramú típus legyen (nagyobb feszültségű, hőfokú), különben soha nem, vagy soká fog bekapcsolni -vagy az erősítő erősebb melegedésekor lekapcsol-... -fet feszültségét, teljesítményét úgy kell megválasztani, hogy bírja a tápfeszt, és a csúcs disszipációt (tápfesz fele a négyzeten per relétekercs ellenállása) -Fet gate-jén semmiképpen sem kerülhet nagyobb feszültség a max megengedettnél (10...20V, típusfüggő), ezért nagyobb tápfesz esetén R1 elött, (vagy után) feszültségosztót kell képezni (ellenállásal, vagy zener diódával)
-én 100K-t inkább kihagynám -vagy erősen lecsökkenteném- (akkor kissebb feszültségű bipoláris kondi elég)
Kösz szépen ! Közben meg arra gondoltam, hogyha a kimenetre veszélyes szintű DC kerül, akkor az csak a végtranzisztor zárlatából adódhat. (vagy nem ?) Szóval ekkor meg a tápfeszültség kerül a hangszóróra. Az nem lenne-e egy egyszerű és jó megoldás, ha pl. nekem 30V a tápfesz., akkor a kimenet és a föld közé rakok mondjuk 27V zénert és zárlat esetén a biztosítékot kivágná. Persze ehhez az is kell hogy ne menjen az erősítő normál üzemben a maximumon.
Az nem lenne-e egy egyszerű és jó megoldás, ha pl. nekem 30V a tápfesz., akkor a kimenet és a föld közé rakok mondjuk 27V zénert és zárlat esetén a biztosítékot kivágná.
2 probléma van:
1, 1db zener nem elég, mert +27V-on bekapcsol ugyan, de negatív irányban 0,6V-on fog nyitni. 2db kell sorosan, de anóddal összekötve, és a 2 katód közül az egyik a kimenetre megy, a másik pedig a földre 2, Baromi nagy zener kellene, ami kibírja a zárlati áramot. Akkorát talán nem is gyártanak.
Harmadrészt vagy sűrűn fogja kivágdosni a biztosítékot (túlságosan alacsony feszültségű a zener), vagy pedig amikor hiba van és megjelenik a tápfesz a kimeneten, akkor a hangszóró fajlagosan alacsony DC ellenállása (8ohmos hangszórónál tipikusan 5ohm) annyira beterheli a 30V-os tápot, hogy leesik 27 alá, és nem nyit a zener...
Az nem lenne-e egy egyszerű és jó megoldás, ha pl. nekem 30V a tápfesz., akkor a kimenet és a föld közé rakok mondjuk 27V zénert és zárlat esetén a biztosítékot kivágná.
2 probléma van:
1, 1db zener nem elég, mert +27V-on bekapcsol ugyan, de negatív irányban 0,6V-on fog nyitni. 2db kell sorosan, de anóddal összekötve, és a 2 katód közül az egyik a kimenetre megy, a másik pedig a földre 2, Baromi nagy zener kellene, ami kibírja a zárlati áramot. Akkorát talán nem is gyártanak.
Harmadrészt vagy sűrűn fogja kivágdosni a biztosítékot (túlságosan alacsony feszültségű a zener), vagy pedig amikor hiba van és megjelenik a tápfesz a kimeneten, akkor a hangszóró fajlagosan alacsony DC ellenállása (8ohmos hangszórónál tipikusan 5ohm) annyira beterheli a 30V-os tápot, hogy leesik 27 alá, és nem nyit a zener...
Szóval önnek uram nem ajánlom.
Sajti
Köszi az észrevételeket ! (ez viszi előbbre az "ügyet")
Akkor szerintem: 1. Az nem gond ha több kell, annyira nem drága.
Nézegettem a gyári erősítőket, hogy hogyan alakítják ki s földelési hálózatot. A Marantz PM-11 S2-ben találtam egy érdekes valamit, a rajzon P871-es elemként van jelölve. Ez egy kis nyák lap 2 csatlakozási ponttal ami össze van kötve. Ez valami védelmi elem lehet, egyfajta biztosíték?
-Nincs benne elkó, szinte full SMD -X7R multilayer kerámiakondik, fetek- (=mini; ~nincs szivárgóáram) -van kimeneti DC védelem (addig tilt, amíg van DC az erősítő kimeneten) -van benne késleltetés (indulási süketítés) -táp (AC) figyelés, ami letiltja a kimenetet, illetve reseteli az időzítőt (lekapcsolási, illetve táp kimaradási süketítés) -relék stabilizált feszről járnak (soros áteresztő tranyóval) -hiszterézises, határozott ki/be kapcsolás
Jelen változat egy kisebb erősítőhöz készülne (2×18Vac, és 12V-os reléim vannak), elég szűkös a doboz, próbáltam összepaszírozni (1206, 0805, SOT-23, SOD-80 tokozások):
-Nincs benne elkó, szinte full SMD -X7R multilayer kerámiakondik, fetek- (=mini; ~nincs szivárgóáram) -van kimeneti DC védelem (addig tilt, amíg van DC az erősítő kimeneten) -van benne késleltetés (indulási süketítés) -táp (AC) figyelés, ami letiltja a kimenetet, illetve reseteli az időzítőt (lekapcsolási, illetve táp kimaradási süketítés) -relék stabilizált feszről járnak (soros áteresztő tranyóval) -hiszterézises, határozott ki/be kapcsolás
Jelen változat egy kisebb erősítőhöz készülne (2×18Vac, és 12V-os reléim vannak), elég szűkös a doboz, próbáltam összepaszírozni (1206, 0805, SOT-23, SOD-80 tokozások):
Csatolmány:
védelem_25V_470K_SMD-4-minden-top.jpg
Csatolmány:
védelem_25V_470K_SMD-4-beültetés-bottom.jpg
Szerintetek így OK.?
Alapjában jók az ötletek, csak egy-két észrevétel: -ha kicsi a helyed, akkor célszerűbb lenne a reléket 24V-os típusra cserélni, és kapcsolóüzemű tranzisztorral vezérelni az áteresztő helyett. A relék meglehetősen kevéssé érzékenyek a feszültség stabilitására, általában jól működnek a néveleges feszültség 70-150%-a között. Ekkor a kapcsoló tranzisztor is lehetne egy sot-23 tokozású 150-200mA-es típus. - a relék érintkezőit csak akkor érdemes párhuzamosan kötni, ha egyetlen érintkező is elbírja a terhelést. Ellenkező esetben a leggyorsabb érintkező fog nagyon gyorsan tönkremenni - a relék DC áram megszakító képessége nagyon alacsony, könnyen képződik ív az érintkezők elengedésekor. Ez azt jelenti, hogy a védelem nem fog működni, ha az erősítő tönkremegy és megjelenik valamelyik tápfeszültség a kimeneten. Ez ellen szokásos megoldás úgy bekötni a relét, hogy a hangszóró két pólusát rövidre zárja, ha a védelem leold. A módszer csak 2 vagy több párhuzamosan kötött érintkező esetén működik!
Alapjában jók az ötletek, csak egy-két észrevétel: -ha kicsi a helyed, akkor célszerűbb lenne a reléket 24V-os típusra cserélni, és kapcsolóüzemű tranzisztorral vezérelni az áteresztő helyett. A relék meglehetősen kevéssé érzékenyek a feszültség stabilitására, általában jól működnek a néveleges feszültség 70-150%-a között. Ekkor a kapcsoló tranzisztor is lehetne egy sot-23 tokozású 150-200mA-es típus. - a relék érintkezőit csak akkor érdemes párhuzamosan kötni, ha egyetlen érintkező is elbírja a terhelést. Ellenkező esetben a leggyorsabb érintkező fog nagyon gyorsan tönkremenni - a relék DC áram megszakító képessége nagyon alacsony, könnyen képződik ív az érintkezők elengedésekor. Ez azt jelenti, hogy a védelem nem fog működni, ha az erősítő tönkremegy és megjelenik valamelyik tápfeszültség a kimeneten. Ez ellen szokásos megoldás úgy bekötni a relét, hogy a hangszóró két pólusát rövidre zárja, ha a védelem leold. A módszer csak 2 vagy több párhuzamosan kötött érintkező esetén működik!
Sajti
Köszi! Átalakítottam a kapcsolást, de nagyobb lessz... OFF: Műszerrel átmérve egy doboznyi mindenféle régi NOS relét, egyedül egy aranyozott kontaktú volt, aminek 4db 2A-es kontaktján max néhány mOhm volt mérhető, ezért szeretném ezt bekötni! ON: Viszont ez az aranyozott kontakt abszolút nem tolerálja az ívhúzást, ezért most kitaláltam, hogy berakok még egy olcsó autórelét is (mind 2 relé záró kontaktjait párhuzamosan kötve), hogy az végezze a feszültség alatti bontást -késleltetve-, így a jó relé kényes érintkezőin szétkapcsolásakor nem folyhat áram. A késleltetetés miatti be/ki kapcsolási idő átfedések miatt most nem tudom a hangszóró rövidzárását alkalmazni, de a nagy áramú relé hatalmas pogácsája valószínűleg jól tűr néhány esetleges ívhúzásos bontást is, késleltetett lekapcsolása egy behuzótekerccsel párhuzamosan kötött elkóval, remélem hogy megoldás. A kis relé (a párhuzamosan kötött 4 kontaktja pedig szerintem gond nélkül képes 'lekezelni' a bekapcsolást magában is); mivel nagyobb tekercsellenállású, ezért egy párhuzamosan kötött ellenállás segíti a feszültség felezését -eltűntettem a stabot is, ami kapcsolótranyóra cserélődött-! T3BE közé bekerült egy záróirányú schottky, ami alap esetben a szivárgó áramával zárva tartja a tranzisztort (így megakadályozza T2 tranyó szivárgó áramának erősítését).
Rejtés:
Több MOhmos lezáró ellenállást is lehet helyette használni, de a dióda szivárgása elvileg arányosabban követi le a szivárgóáram hőfokfüggését... Ha nem elég a BAS-70-es dióda szivárgó árama, akkor a BAS-40-et érdemes kipróbálni (adatlapok alapján, ilyen alacsony feszültség tartományban csak saccolni tudtam a szivárgó áramokat, mérni pedig egyenlőre nem tudok).
Eddig a stab zénere + az emitterkövető fékezte lekapcsoláskor a relé tekercs ellenirányú feszültség rúgását, de most nem szeretném a kapcsolótranyót túl disszipálni lekapcsoláskor, ezért most "normál" védődióda került a tekercsre.
A reléket -szerintem- jobb lenne a kapcsoló tranzisztor kollektorába kötni. Akkor a pozitív visszacsatolásra sem lenne szükség, mert a nagyobb erősítés önmagában is gyors kapcsolást eredményez. Reléként egy dupla érintkezőpáros 2x8A-es típus tökéletes, felesleges ennyire elbonyolítani a dolgot. Üzemszerű helyzetben a relé nem kapcsol DC-t, és a rövidre zárós megoldás alkalmazása biztosan megvédi a hangszórót az egyenfeszültségtől. A szivárgó áram kiküszöbölésére 1db 1Mohmos ellenállás elég. Ha 6uA-nél nagyobb áram szivárog a kapcsoló tranzisztoron, akkor kuka.
Rajzolgattam én is egy hangszóró védő áramkört (remélem müködőképes a kapcsolás)...
A kapcsolás lényege: az időzítésben kritikus szivárgó áram, és DC védelem nem poláros bemenőfeszéhez nem ideális elkók száműzése, azok kiváltása multilayer kerámia kondikkal... Sajti néhány módosító javaslatát köszönettel megfogadtam, de nem mindet (szerintem a hiszterézises kapcsolás üzembiztosabb, de a 10ohm helyét rövidrezárva ki lehet iktatni). A véglegesnek gondolt kapcsoláshoz tervezett nyák, immár nem SMD-s, hanem lábas alkatrészekhez.
Magyarázat: A lábas multilayer kerámia kondik kiválthatók élén álló 1812 méretű SMD-vel, vagy 1206-os mérettel is. védelem_25V_220K_raszter-6-forrasztás.jpg [ 200.11 KiB | Megtekintve 33693 alkalommal. ]
Nemsokára kiderül, hogy működik-e...
Rejtés:
Lomexnél Y5V anyagú 2u2/50V, és 470n/50V-os lábas kerámia kondik kaphatók jelenleg; ellenállásból a 2 raszteres jó a nyákba (1db állítva van); nagyobb tápfesz, illetve nagy áramú relé tekercsnél szükség lehet az MPSA (vagy más, kicsit nagyobb áramú) végtranyóra, egyébként bármi megteszi. Nagyobb tápfeszhez való átméretezéshez jelölve vannak a módosítandó alkatrészek (*); A tápfeszt a diódáknak, a Mosfetnek, a végtranzisztornak, (és a felét, a DC figyelő első kondijának) ki kell bírnia! J-fetnek szinte bármilyen N-csatornás megteszi (én J309-et teszek bele). Relének lehet 1 áramköröset is használni, de a 2 áramkörös az ajánlott (nagyobb tápfesz, és végtranzisztor zárlat esetén kevésbé ég be a kontaktus, üzembiztosabban bont! Lomexben is kapható ilyen méretű relé (Omron), de úgy nézem az ajánlott Finder típus nem...
Rajzolgattam én is egy hangszóró védő áramkört... A kapcsolás lényege: az időzítésben kritikus szivárgó áram, és DC védelem nem poláros bemenőfeszéhez nem ideális elkók száműzése, azok kiváltása multilayer kerámia kondikkal...
MŰKÖDIK!
1 pár védőáramkör megépült a fenti 2-ős raszternyákra. (Vigyázat, a raszternyák 2 fele picit eltér > egyiken 1 sorral több furat van, és mások a lyuk távolságok is!) Végül OMRON G2R-2 relék kerültek bele (a jó hangúnak mondott Finder típussal egyező: AgCdO kontakt anyagú érintkezőkkel)...
A kész áramkört még kiegészítettem -légszerelve- egy + tranzisztorral, ellenállással, és 2db diódával, így az erősítőbe épített Föld-bontós nagy Jack aljzatba fejhallgatót dugva lekapcsolódik a 2 hangfalkimenet (viszont így a védelem elé kötött fejhallgató kimeneten nincs védelem, illetve durranásgátlás)!
Egy újabb verzió, amely megvédi a hangsugárzót, ha valamiért az erősítő kimenetén nagyobb szintű nagyfrekvenciás jel lépne fel (gerjedés, vagy rossz nagyfrekvenciás szűrés a DAC kimenetén).
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég
Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban. Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban. Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban. Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban. Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.