istvan01 írta:
nem kicsit ment el a levegőbe beszélésre ez az CFB vita. Érthetőbb lenne a beszéd, aki mond valamit, egy kapcs rajzon is mutassa meg, mire gondol
De, ha már ennyire beindult a CFB-zés, akkor kíváncsi lennék összehasonlító érvelésekre az UL segédrács és CFB katód köri NFB minősége közötti különbségre, előnye-hátránya a másikkal szemben!
Én régóta használom mindkét kapcsolást, és volt 300B PP erősítőm is. Nem csak kísérletezés szintjén foglalkoztam ezekkel, hiszen évekig hallgattam, hallgatom őket. A triódás már nincs meg, felejthető. Rossz a hatásfoka, Alul maszatos, szépen zenél, de a vakóságtól szvsz. messze áll. Amúgy megszerethető, de nem szerette a Wagner típusú zenéket. Kaptam én egy lemezt ajándékba egyik kollegánktól, Rebecca Pidgeon Raven című CD-jét. Gyárit, jót. Azért kaptam, mert az illetőnek az ST70-en gondjai voltak a lemezzel: a Spanish Harlem című közismert felvételen a nő hangja sok helyen betorzított. Sajnos a triódás erősítőn ugyanez volt a baja. Egyébként a nagybőgő zongora hegedű nő szépen szólt, csak valahol 2-3kHz környékén megjelent a torzítás. Igaz ezek azok a részletek, ahol a művésznő kicsit kiengedi a hangját. Van egy duett Celine Dion, meg a vak muksó énekli, az a címe, hogy The Prayer. Nos azt meg nem tudta a triódás lejátszani. Gond akkor volt, mikor mindenki nagy hangerőn énekel, és közben alul a basszus is nagy amplitúdóval megjelenik. Hallgathatatlan. Ennyit a triódás, NFB nélküli PP véágfokokról. Egyébként meg drágák, és a wattonkénti üzemeltetési ktg is sok.
A pentóda kapcsolású CFB-t tartalmazó erősítőt most is hallgatom, lévén az a rendszerem alapja. Ponrokba összeszedve az alábbiakat tudom leírni róla:
1, kottázható, nagy dinamikájú basszus, mindenféle háj nélkül. Az UL és a Trióda mellett száraznak tűnik, de aki hallott már élőzenét, az tudja, milyen ez az érzés. A megfogottság miatt sokan azt mondták, kevés a basszus nálam. Nos nem.
2, A cfb miatt a többi tartomány is tisztán, színezetlenül szól. nem szépen, meg lágyan, meg romantikusan. Az ember pofájába tolja, ha elkúrták a felvételt. Mondhatni, analitikus a hang.
3, Igen jó a hatásfok. Mivel a kimenő áttéle katódtól katódig közel 1:17, ezért úgy tűnik nem sok veszik el a visszacsatolás miatt. A valóság nagyon más, mint egy szimuláció.
4, Erősítőmre bármilyen hangszórót ráköthetek: volt rajta Magnepán, 4-5 fajta ESL, egyutas, kétutas, három utas hagyományos hangszórós, volt rá kötve ribbon, AMT, RTL gyártmányú labirint, valamint reflex, és zárt dobozok. Egyedül ion sugárzó nem. Sokan tanúsíthatják, hogy eggyik fajta hangszóróval sem volt semmilyen problémám, a CFB-s erősítő könnyedén kihajtotta mint. Még a 15 k felett 2 Ohm impedanciával rendelkező ESL-t is.
5, A jó közösmódusú elnyomás miatt rendkívüli zajtalan.
6, könnyed megszólalás. Csak úgy megszólal a zene, csak úgy előlép a forró elektroncsövek illatából. Ezt még a TauCeti sem tudja, pedig abban is van CFB.
7, Rebecca Spanish Harlemje nem torzít, és a vak csávó is kedvére ordíthat a nagy basszus felett, nem omlik össze a hangkép, és nem torzít be. Ezt csak az NFB-t tartalmazó erősítők tudják.
8, csövesekhez képest kellően alacsony csillapítási faktor, túlhajtáskor lágyan fellépő torzítás.
Az itt megmutatott ARC ST70 C3 ugyanilyen tulajdonságokkal rendelkezik, de talán a 6. pontot nem teljesíti. Ezen a készüléken az UL-t bekapcsolva
a hang simább lessz, "hallgathatóbb"
részletek vesznek el, a kimeneti teljesítmény jelentősen lecsökken. Az UL bekapcsolása után a csövek nyugalmi árama mintegy 1/3-addal megnövexik. Alapvetően szépen zenél, a basszus jótulajdonságai megmaradnak, de felül kilágyul a hang. Nagyon szerethető megszólalás.
Mivel a közelben leledzik egy eredeti Dynaco ST70, így azzal is végeztünk sok összehasonlítást, nem beszélve Nagy barátunk ST70-ről, amit javítottam, s volt egy hetem szórakozni vele. Ez az erősítő tiszta UL üzemmódú.
A többihez képest HiFi. Szól átlagos csöves erősítő hangon, ami nagyon jó, de elmarad a CFB-s technikától. Nagyobb hangerőn a basszus elfogy, és igen fülbántóan torzít. Pedig mindkettőben kíváló csövek vannak, pl Telefunken EL34, ami nem összemérhető egy közönséges JAN Philips 6L6-al. Hiányzik a varázslat belőle, néha magával ragad, de csak akkor, ha olyan zenét közvetít. Hiányzik belőle a magátólérthetőség, mindenesetre a valósághoz meglehetősen közel áll. Igaz ennek fokmérője nincs. Nem árulok el titkot, az említett RP. lemezt az egyik ST70 tulajdonostól kaptam. Vak muksó rekedten ordít, Celine sikoltozik mellette.
Szóval ezek a tapasztalatok, és én lényegesnek tartom a meghallgatásokat. A témát agyon lehet tudományoskodni, kimutatni minden létező, és nem létező hibát, de ezek a CFB-s erősítők nagyon jól szólnak. Valószínűleg a McIntosh-ok is. Nem véletlenül tartják nagyra az ARC készülékeivel együtt. Persze van még más jó erősítő is, hiszen a piacra több úton lehet eljutni. Például a HB erősítőm, amely szintén CFB-t, UL-t tartalmaz, azaz szuper trióda üzemmódban működik.
Kapcsolásban, kimenő trafóban a szimmetriát nagyra értékelem. Egy szimmetrikus CFB-re alkalmas hangszóró tekercsel rendelkező kimenőt könnyebb megtekerni, mint egy UL leágazásosat. Az így megépített csöves erősítőknek rengeteg előnye van az egyszerű készülékekhez képest. Az egyik előny az az, hogy nem kellenek a jó hanghoz drága alkatrészek sem...