Fész!
Most van egy jó ürügyem kérdésed kapcsán, mert én egyszer, kutakodván ebben a tárgyban a következő eljárást olvastam, az okosak majd mondanak rá jót, vagy rosszat:
A folyamat : 1: A régi csöveket hagyjuk benne egyenlőre ( kivéve persze, ha nem teljesen tropák, zárlatos, szénfekete ,ilyesmi ) Kikapcsolt állapotban megmérjük a kimenőtrafó primer tekercsének 2 oldalának az ellenállását. Tehát a középleágazás ( ide jön a + feszkó), és a 2 oldali végcső-anódok között. Legegyszerűbben úgy lehet,hogy megkeressük a nagyfesz. egyenirányító diódáinak a + oldalát (ahol a csíkos felük találkozik), vagy az első szűrőkondi + lábát, (ez megy a középleágazásra), és a 2 oldali végcsövek ( 2 esetén egyértelmű, 4v. több esetén középen kettéválasztjuk őket 2 egyenlő számú csoportra ) végcsövek 3. lábát. Ha nem egyértelmű melyik a 3. láb. (nyákos sz...nál pl. bekapcsolt állapotban (standby felkapcsolása előtt ugye fél percig legalább hagyjuk járni az erősítőt) ezen a lábon van a legnagyobb feszültség (földhöz képet mértünk természetesen, mondjuk a sasszi). Amúgy baromi egyszerű, van a foglalaton a kis vájat, a cső alján meg a kis retesz. Na, ez a 8 as és 1 es láb között van, tehát , ha alulról nézzük (mert onnan), a kis horonytól számolunk 3at, amerre az óra forog, és megvan az anód. Bekapcsolni természetesen csak rákötött hangfallal, kihúzott gitárral és letekert hangerővel szabad. Még egy láb van, amin hasonlóan magas egyen feszültség lehet,a segédrács (4es láb), de ahhoz kapcsolódik csövenként egy nagy teljesítményű (tehát a többihez képest nagy méretű ) 470ohm-1k ohm os ellenállás. Szóval nem az kell nekünk. Ha megvan a 2 ellenállás érték , felírjuk. Jellemzően 30-80 ohm körül szokott lenni. A 2 oldal között néhány 10 ohm eltérés lehet (egyik primert a másikra tekerik, nagyobb átmérő, több drót, azonos menetszám). Ha több van , elrontottál valamit a mérés során. (vagy leégett a kimenőd) 2: Ha már úgyis be vagyunk kapcsolva megmérjük az anódfeszültséget, a már említett helyen, a diódák + fele és a föld között. (egyébként jellemzően 430-500 V nagyobb teljesítményű erősítőknél, 50-100 wattosokra gondolok, el34 ,6l6 ,ilyesmi csövekkel). 3: megkeressük a bias áramkört, jellemzően ez az egy kis trimmer poti található az erősítőben. Eltekerjük a potit teljesen abba az irányba, hogy a végcsövek 5. lábán (ide jön a jel) minél negatívabb feszültséget mérjük (jellemzően -40 és -50 volt között) 4: kapcsoljuk ki az erősítőt most, számolunk. a nyugalmi teljesítményt állítjuk be ugye, (a nyugalmi áram változtatásával) ami a maximális anód disszipáció (kimenő teljesítmény) 60-70% kell legyen. Nincs egy elfogadott érték, diezelék pl 60% ot használnak, sok más gyártó 70% ot. Én 65% öt szoktam.
szóval fogjuk az erősítő kimenő teljesítményét (2 "nagy" végcsőnél jellemzően 50 watt, 4 nél 100), elosztjuk az anódfeszültséggel (B+). (P=UI; I) ezt elosztjuk 2 vel (ugye 2 oldalunk van a kimenő primer oldalán), és vesszük a 65% át, tehát megszorozzuk 0,65 el. Iny(egy oldal)= ((Pki)/(2*B+)) * 0.65 ezt az értéket felírjuk, ennyit kell majd beállítani a bias poti baszkurálásával. jellemzően 35-70 mA (0,035-0,070 A)körül (50 ill 100 watt, persze csak irány adatok, szóval nagyságrendben ne legyen különbség. 4: most jön a tényleges nyugalmi áram mérés (illetve számolás). Betesszük az új csöveket. Óvatosan, én jellemzően (el34 nél) a lábak közötti bakelit nyúlványt szoktam eltörni... Elkerülhetetlen,hogy összetapizzuk a zsíros kezünkkel, ezért utána mindenkép töröljük le legalább egy tiszta zsebkendővel/ruhával. bekapcsolt állapotban megmérjük a DC (egyen) feszültég különbséget a kimenő 2 oldal és a közepe között, ugyanott, ahol az ellenállást is mértük. (persze a sztendbáj felkapcsolása előtt várunk fél percet minimum, hogy felmelegedjenek a csövek). Jellemzően 1-3 volt közötti érték. ohm bácsi szerint: R=U/I ; U=IR, I=U/R; Uny=InyR R adott ( aki menő adott az ellenállása közepéhez képest), Igy adott, ebből kiszámoljuk a kívánt feszültségesést. (Uny) ( ez NEM a bias feszültség, a bias fesz. értéke számunka indifferens, ezért aki azt mondja,hogy azt állítsuk be -35..akárhány voltra, az b..i e, és ne hallgassunk rá, mert gyártónkként, csövenként különbözik, mennyire kell beállítani). Szóval addig tekergetjük a bias potit (kikapcsolt standby mellett ), amíg a kiszámolt U értéket nem mérjük a kimenő 2 oldala és a közepe között. Teljesen azonos persze nem lesz a 2 oldal (hacsak nem lehet oldalanként/csövenként külön állítani a biast az erősítőben, de ez nem jellemző a tömegtermelésre ). Ha nagy eltérések vannak, átb...k, nincsenek összeválogatva a csövek. Ilyen esetben lehet még sakkozni (mielőtt a kereskedő ablakát dobjuk be a csövekkel + féltéglával). Persze 2 végcső esetén nem. Ha 4 van, akkor páronként megmérjük mindegyiknek az áramát (fönt van,hogy I=U/R, ez egy másik I, nem az elérni kívánt Iny), és a 2 oldalra úgy párosítjuk össze a csöveket, hogy az áramaik összege oldalanként (lehetőleg) azonos legyen. Ilyen párosításban tesszük vissza a csöveket, és állítjuk ba újra az elérni kívánt Iny -hez (és az ebből kiszámolt Uny hez) a biast.
Forrás: Ismeretlen - internet
|