GA2 írta:
Egy hálózati kábel csere néha óriási változásokat képes létrehozni egy rendszerben.
Ez hogyan illeszkedik a "fülnek tetsző/nem tetsző" torzítás elméletedbe?
Sehogy. A legjobb az, ha mindennek mindenféle torzítása olyan kicsi, hogy nem is halljuk. Egyébként nem hiszem hogy az a hifi készülékek lelkivilága, hogy olyan torzítást állítsunk velük elő, amely a fülnek "kellemes" Nevetséges az egész. Az élő zene nem torzít. Minden hangszer olyannak szólal meg, amilyenek a tulajdonságai. Nos ezt kell megközelíteni, de véleményem szerint nagyon rossz az a filozófia, hogy fülnek tetsző torzítással. A jól megépített készülékek minden rendszerben jól szólnak, ha elég jó a hangfal. Ha az rossz, olyan tónusú amit nem élvezetes hallgatni, akkor tehetsz abba a láncba akármit, az akkor is sz@rul fog szólni, mert véleményem szerint 80-85%-ban a hangfal hangja érvényesül. (4,5millás Martin Logan hangfalat volt szerencsém hallgatni a minap. Érdekes módon nem zavart nagyon, hogy nem egy jó csövessel hajtották, hanem valami drága tranyóssal. Csövivel nyilvánvalóan jobb lett volna, de nem "annyival", nem lett volna ég és föld a különbség.) A maradékon osztozik a többi. Úgyhogy ha valaki most kezdi a díjerkedést, akkor elősször valami jó hangfalra gyúrjon.
A korábbi mérési vitára visszatérve a véleményem az, hogy (feltételezve, hogy az illető már forrasztott, és gyári alkatrészeket használ) mérés nélkül is lehet jó eredményt elérni másoknál bevált kapcsolással. De csak véletlenül , mert nincs két egyforma alkatrész. Ha tehát egy gyengébb cső miatt fellép egy gerjedés, akkor annak megszüntetéséhez sajna mérni kell. Hangfalat viszont fülre nem lehet készíteni. Hangváltót számítással létrehozni szintén nem lehet. Csak gondoljunk bele: nem 8 ohm a terhelés. Impedancia van, ami pl egy mélysugi esetében változhat 28 ohm-tól akár 3 ohm-ig is. Ahány frekvencia, annyi féle impedancia. Akkor hogy is méretezünk? Hogy is állítunk be egy szűrőfajtát? Nagyon aranyos tud lenni az, mikor mondjuk egy soros tekercsel vágnánk a magasakat, aztán nem hogy vágódik, hanem éppen kiemelés jön létre az esés előtt, ami akár +3dB is lehet. Mérés nélkül hogy csillapítja ezt valaki? Hogy illeszti ide a követzkező hangszórót? stb.
Akik konstruktőrködnek, azok meg főleg nincsenek meg mérés nélkül. Szerencsére az ámítógépek világában ma már nem gond korábban bonyolult méréseket végezni. Mondhatom azt is, hogy az esetek többségében nem is a konkrét mérőszám kinyerése a cél, hanem a tendencia megfigyelése, azaz egy változtatás jó, vagy rossz irányba viszi el a mért paramétert. Bemutatok egy tegnapi esetet:
A képen látható 6DJ8-al megépített fokozatot készítettem el a saját trafómmal. Az átvitel kb 20Hz-10kHz lett. El kezdtem változtatni az ellenállásokat, és az anódfeszültséget. Ertékük sorra a következő lett: Rk: 200 helyett 180 Ohm, 5k-s "emelő" ellenálló 770 Ohm !! lett, a 300 Ohmos rács ellenállás 100Ohm, egyedül a 100k ohm maradt meg. Így a freki menet a képen látható lett. Nehogy azt higgye valaki, hogy ezt a variálást például egy Lundhal trafóval nem kellett volna elvégezni a legjobb beállítás érdekében. A képen látható frekimenet igaz úgy tűnik nagyon konyul, de megnyugtatom a kétkedőket: ez így jó, mivel így nem kell a DAC-ba szűrőt építeni. A fázisátvitelt is megfelelőnek tartom, mivel a fontos 30Hz-10k tartományban elegendően kicsi a fázistorzítás. A sztereo tér valószínűleg jó lessz, nem lessz lyuk a közepén.
Ezt mérés nélkül nem lehetett volna összehozni, mérés nélkül bárki hallgatta volna élete végéig 10k-s sávhatárolással.
Egyébként a tavalyi triódás talin volt ilyen 300B SE erősítőt már vagy két éve így hallgatta a gazdája, csak annak 8k volt a teteje, s akkor derült ki, mikor Euro21 megmérte. Volt meglepetés, pedig abban a kütyüben minden gyári volt: ELNA, Caddok, Sinkoh Tantalum, AN, Kron csövek, meg 1 kg ezüst. A gazdi egyszál digitális multiméterrel rendelkezett...