Szerintem ez leginkább ízlés kérdése. A stúdiómonitorokra nagy általánosságban a színezetlen hang jellemző és az egyeneshez közelítő frekvenciamenet, mivel ezek munkaeszközök arra kitalálva, hogy napi 8-10 órában előtte ülve dolgozzon az ember. Ebből kifolyólag, olyannak kell lenniük, hogy a keverés után bármilyen rendszeren meghallgatva a kész mixet, kb. ugyan azt az eredményt kapjuk. Ez normál hifi, vagy high-endnek nevezett dobozokkal szinte lehetetlen, mivel azok nagy többsége színez. Pont ezért nem lehet fejhallgatón sem keverni, mivel még a legdrágább modellek nagy többsége is durván színez. Persze a színezetlen hangnak is lehetnek olyan hátrányos tulajdonságai, amikor is roppant durván kijönnek a felvételkor és keveréskor elkövetett hibák. Egy ilyen monitoron meghallgatva a felvételeinket kiderül, hogy számos darab, amiről eddig azt hittük, hogy milyen jó felvétel, rengeteg sebből vérzik. Sokan pont ezért nem szeretik ezeket a jószágokat, inkább rájuk mondják, hogy ezek hallgathatatlanok, holott csak be kellene vallaniuk maguknak, hogy szeretik a valóságtól elrugaszkodott színezett hangot. Tapasztalataim szerint ezek a dobozok olyan hangúak, amilyen a forrás. Ha az gyenge, akkor az jön ki a dobozból. Ezek a monitorok az esetek 95%-ban aktívak, tehát az erősítő bennük van, azzal nem kell foglalkozni, hozzá van hangolva a dobozhoz. Ami hab a tortán, hogy ezeken a dobozokon általában van szobakorrekciós lehetőség, ami lehetőséget ad az elhelyezésből fakadó minimális korrekcióra (magas szintjének, mély szintjének, meredekségének korrekciója). Persze egy doboz sem ér egy fabatkát sem, ha a szoba akusztikánk rossz. Ennek sajnos még mindig túl kevés jelentőséget tulajdonítanak a hifisták. Nap, mint nap látok példát arra, hogy csereberélik a lánc elemeit, veszik a méregdrága kábeleket, holott csak az akusztikát kellene végre rendbe rakni. Első lépés kellene hogy legyen, aztán a jöhet a hifi lánc összeválogatása. Van olyan ismerősöm, aki Genelecet hallgat és pont a doboz erényeit lerontva olyan előfokot és kábelt használ hozzá, amitől felül kerekített meleg hangja lesz. Ez ismét az ízlés kérdése. A lényeg, hallgatózni kell minél többet, van akinek ezek a megoldások tetszeni fognak, van, akinek nem. Akit érdekel, szívesen mutatok Genelece-ket, vagy a saját stúdió monitoromat, ami a 70-es évek végén készült és meghallgatva felveti a kérdést, mi a francot fejlesztettek itt több, mint 30 év alatt?