Ma a kellemes időben neki álltam a hangváltóval buherálni, ahogy kell. Mérőmiki, erősítő, softwer, rózsahang. No meg persze páka, ón, izzadság, C és L tagok.
Végül oda lyukadtam ki, hogy a gyári ESS hangfalak is el vannak cseszve, s azért nyers hangúak. Nagyon jó az AMT technika, de ha nincs nagyon megvágva alul, akkor bizony mindenféle fortyogás előjön a hangjából. Mintha a háttérben állandóan a Pink Floyd Atomszívű Anya című lemezéről az a dal szólna, aminek a címe: Pista reggelije, de nem Pista, hanem valami más névvel. A reggelei stimmt, miután ebben a dalban sütik a rántottát. Meg kell hallgatni! Nagy élmény. Főleg a 20 l környéki jó basszusú dobozokkal.
A kilyukadás után arra gondoltam, hogy megpróbálom a 2k körüli púpot eliliminálni úgy, hogy az eső szupermagasakat meg fentebb hozzam. Ezt megtehetem bűntetlenül, mivel az érzékenység egyébként is túl sok.
Ennek megvalósítása kb 5 órás kísérletezés során sikerült és nem 100%-osan, de mindenféleképp elmondhatom, a végeredmény nem lett rossz. Sőt egyelőre nem is tudok jobb megoldást, bár a TX ultra titkos
project még a tarsolyban van. (ha elfelejteném a TX metódust, kérem figyelmeztessetek rá)
Az nelmúlt órákban viszont azzal foglalatoskodtam, hogy kimértem egy speciális 18dB/ oktáv meredekségű szűrőt. Ügyes emberek betehetnék szimuláturba, hogy az milyen választ ad rá, mert tanulnánk belőle.
A szakirodalom a 18-os alulvágó szűrőt úgy írja le, hogy a Két C tag egyforma. Nekem viszont korrigálnom kellett, ezért a szűrőm a következőképpen alakult:
l-1,2 Ohm-l
l l
--47uF-------33uF------drótos poti az érzékenység miatt
l
2,2 Ohm
l
0,133mH
l
Fekete föld
Ezzel a megoldással elértem, hogy:
1, a 18dB-s vágás miatt 600-1200 Hz-n megszűnt a torzítás, hiszen nagyon gyorsan csökken a jel. 1k-n kb 15dB-vel. Minium a torzítás is ennyivel csökkent, de lehet 20dB-vel, ami ugye század részt jelent, ha jól számoltam.
2, a 2,2 Ohm-al csillapítottam a váltási frekin mindig meglévő rezonanciát, vagy ha úgy teccik púpot, ami min. 3-6dB kiemelést képez a még utoljára (relatíve) 0dB-n átvitt freki környezetében.
A 47u-ós kondi állítja be a vágási frekit, a 33uF a 2k-s púpot nyomja le, mert ott már a hatás érezhető. Ha ide 22u-ót teszek, akkor egy völgy keletkezik 1,8l környezetében, tehát úgy tűnik a 22 a jó kompromisszum.
3, a 47u-val párhuzamosan kötött 1,2 Ohm a kondi hatását "szelídíti", azaz a szűrőü meredekségét kicsit "lanyhítja". Az átvitel alsó része viszont ugyanolyan mélyre, kb 20dB-re kerül, mint nélküle. (-20dB-n a mikrofon már a szelet is veszi. KOMOLYAN!)
Egyszóval az átvitel így lett jó, de nem mérésügyileg, hanem hallásilag. A mérést össze lehet vetni a múltkorival, ez a görbe csúnyább, de a nagy hibákat viszont csökkenően mutatja. No meg aki már méregetett így, az tudja, hogy májkrofonnal két egyforma mérés nincs fél óra eltelte után. (Lehet ezért találták ki a símítást)
Mihelyst megbuheráltam mindkét (sztereo renccerről van szó) hangfaslam, legott becipeltem a szobába őket, és hajrá!
Elősször is a torzítás a hallhatóság határa alá süllyedt a kb olyan 92-94dB-s hangnyomáson. A tér lényegesen nagyobb, lehet azért mert a haxórók fázisa a tegnapihoz képest megfordult. Az ARC-t 50%-ig (kb 23,5W) hangerőn kihajtva a Deep Purple autentikus megszólalással bír, viszont ilyenkor már a szomszéd nem, mert kötözködik, pedig súgárhajtású repülőket javított 25 évig. Nem is érti a zeneművészet miértjét.
A zenének szövete lett, és magától érthetővé vált. A hang síma, rikácsolásnak helye nincs benne, a basszus és a középmagasak egyensúlyban vannak. De ami a lényeg: az MP-vel nem lehetett gatya lengető hangerővel meghallgatni a C.Dion- Bocelli Prayer című éneklését, mert vísított, és nem lehetett elválasztani a hangszereket az énekhangtól, de még a férfit a nőtől sem, pedig annak is van módja... Ez még kis hangerőn is problémás volt. Most ilyen nincs! Minden szól külön-külön, de mégis együtt, mintahogy azt a hangszerelő megálmodta. Tegnaphoz képest a hangszerek a helyükre kerültek, s ott nagyon jól mérzik magukat a dús felhang tartalom visszaadás miatt. Mindenesetre még eszelek, mert ez a hangváltó elég drága lehet, ha mondjuk jobb kondikat akarok beletenni, vagy általam nem gyártott rézszalag tekercsekkel akarnám megborsozni e csodálatos étket a fülnek. És majd akkor jön a TX project, ami az lenne, hogy tekerni kellene egy olyan trafót, ami nem terheli az erősítőt, 1,2k-tól lefelé tud vágni, csökkenti az AMT érzékenységét, illeszkedik az AMT impedanciájához, ami egyébként DCR. Valaki használt már ilyet?
Ennek a hangfalnak meg legyen a neve Rigel. Mert....miért ne?