"Van még egy dolog. Akinek van kimenője, megkérném, írja már ide, hogy mekkora a szekunder dcr ellenállása."
Gyári ARC D76A PP RDC1= 52, RDC2=58 Ohm 6550
TC Ertősítő PP RDC1=RDC2=73 Ohm 6L6 GC
Dynaco ST70 (A470) RDC1=91, RDC2=105 Ohm EL34
300B 3K-ra RDC=192 Ohm
ARC D50F replika RDC1=47,8 RDC2=47,3Ohm 6L6 GC
Ismeretlen PP RDC1= 44,3 RDC2=44,5 KT88
SE 6C33S 87 Ohm
PP6550 ARC Replica RDC1=48 Ohm, RDC2= 48 Ohm
5687 10k-11k Interstage SE 1970 Ohm
AN OTO erősítő gyári RDC1=102, RDC2=119 Ohm
6l6 PP 5,5k RDC1=RDC2=59 Ohm
AO EL34 PPP RDC1=RDC2=50,3 Ohm
Huye Baby EL84 PP RDC1=RDC2=143,7
Ezek primer ellenállások. A szekunderek1,5 Ohm alatt vannak. Minnél kisebb, elméletileg annál jobb. A csillapítási faktort viszont nem ez határozza meg, hanem inkább a visszacsatolás. Az impedancia meg nagyobb mint az RDC, főleg egy 10 Watt alatti erősítőnél rendes vason, mivel több a menetszám, és vékonyabb a drót, tehát nem minőségi tényező.
"Az a kimenőtrafó a jobb amelyiknek jobb a hatásfoka" Ez abszolulte nem így van. Én a méretezésnél szakirodalmi adatokat figyelembe véve (Ultrechti egyetem Elektronikai Tanszék) eleve a kisebb trafókat kissebb hatásfokkal számolom: <10W= 60%, 10-20W= 65% 30-40W 80-85%. Ezexerint a HB erősítő rosszabbul szól, mint egy TC. Pedig ez nem igaz. Az igaz, hogy máshogy zenél, van akinek az egyik, van akinek a másik tetszik. Viszont az ARC D51-es replikám mindkettőt megveri, de az sokkal kidolgozottabb kapcsolás.
"Hangzás minőséget sok egyéb kezelhető, ismert és sok misztikus tulajdonság befolyásolja ezen kívül még"
Így van. Ilyenek pl a rezonancia helye, mértéke. Tessék megnézni egy Hammond kimenő ilyen irányú tulajdonságait. Az impulzus átvitelt nagyon befolyásolja.
Rétegek közti szigetelő anyag dielektromos állandója. Nagyon fontos tényező.
A rész tekercsek helyzete, elosztása, a szekunder pozíciója a tek. téren belül. Kihatással vannak mindenre, pl a rezó pont helyére is, hogy a többit ne említsem.
A fázis átvitel rendkívül fontos paraméter. Nem csak a visszacsatolás miatt, hanem a különböző felharmonikusok megszólalási időzítése miatt. A sztereo hatáshoz viszont nem sok köze van, az inkább hangfal specifikus.
A csövenkénti egyforma terhelés biztosítása, hogy az a bizonyos szimmetria tényleg szimmetria legyen, mind a munkapont, mind a jel vonatkozásában.
A drót feszítés egyenletessége, ami befolyásolja az RDC-t, valamint a tekercsek rezgését.
A kivezetések elhelyezése, megoldása, azok kompenzálása. Ugye a tekercs egészen addig optimálisan "merül" bele a mágneses mezőbe, még egy jivezetés az egyik oldalon egy "puklit" nem okoz. Innentől kezdve megette a fene az erővonalak egyenletes metszését a huzalban. No meg persze ez viszi a DCR szimmetriát is.
A primer féltekercsek szimmetrikus, vagy asszimetrikus induktivitása, ami feltételezi a primer impedanciák szimmetriáját, valamint a szórás szimmetriáját is. Ezek pl nagyban befolyásolják a mélyhangok torzítását, ami egyébként is hamar megjelenik, és "szép" dús, meleg basszusban nyilvánul meg, de még véletlenül sem a kottázhatóságban.
A méretezésnél figyelembe vesszük-e az NFB hatását a cső generátor ellenállására. Ha nem, akkor elmegy az illesztésünk. Az meg ugye nem mindegy, hogy mennyi.
Nos hamarjában így ennyi. Elmondhatom, hogy sok fontos tényező van, ami negatív irányba viszi egy trafó hangját. Ha a természetes megszólalásra törekszünk, akkor ezek mind fontosakká válnak. Márpedig a HighEnd lényege ez. Azért is tartom érdekesnek, hogy egy táp megoldáson, vagy egy kondi hangján megy az eszelés, viszont audio trafókat meg csak úgy megtekerik, aztán lessz olyan, amilyen lessz, max megmérik az átvitelét.
Hozzászólásommal segíteni akartam, remélem új gondolatokat sikerült elpalántáznom az irányába, hogy trafót tekerni csak nagy gyakorlattal lehet, amihez sok réz kell.