Csatolmány:
Lightspeed-Passive-Attenuator-Schematic.jpg [ 82.12 KiB | Megtekintve 29852 alkalommal. ]
Ami elindított
http://diyaudioprojects.com/Solid/DIY-L ... ttenuator/Már első ránézésre látszik az elv előnye: a hangerőszabályzó szinte ideális helyre építhető, nem kell figyelembe venni, hogy a forgatógomb tengelyében legyen. Kevesebb a kábelezés a hagyományos potenciométeres/fokozatkapcsolós szabályzáshoz képest (ahova először a bemenetválasztótól el kell vezetni a jelet, majd onnan továbbvezetni az erősítőfokozathoz), mivel közvetlenül az erősítőfokozat bemenetére építhető, a kapcsolós hangerőszabályzóval szemben további előny, hogy a hang mindig ugyanazon az alkatrészen megy keresztül. Ha valaki szimmetrikus rendszerben gondolkodik semmi akadálya 4-es szabályzót építeni.
Viszont van ami nem tetszett: miért kellett sztereó potit használni, hiszen mónó potival egyszerűbben megoldható a szabályzás, ráadásul a vezérlőfesz együttfutásával sem lehet probléma.
Csatolmány:
monó potival.JPG [ 53.01 KiB | Megtekintve 29852 alkalommal. ]
Ezzel együtt könnyen átalakítható a számomra szimpatikusabb sönt szabályzásra. A fix értékű soros ellenállás típusa szabadon megválasztható, bármilyen jobbhangú típus beépíthető. Az egyik lába a bemenetválasztó kimenetéhez, a másik közvetlenül az elektroncső lábához forrasztható, a fotoellenállás szintén ide építhető.
A cikk is felhívja a figyelmet, hogy a fotóellenállásos optocsatolót
http://diyaudioprojects.com/Solid/DIY-L ... upler.pdfválogatni kell. Ez való igaz, a rendelt 6 db-ból nem volt két teljesen egyforma. Amíg a rendelésem meg nem jött, hagyományos fotoellenállásból és nagy fényerejű LED-ből építettem kísérletképp egy ilyen áramkört. Ami feltűnt, hogy bár a fotoellenállást is válogatni kell, de ha találok két egyformát, az bármilyen fényerejű megvilágításnál egyforma marad, viszont a LED nem így viselkedik. Ugyan teljes fényerőnél egyformák, de ahogy csökkentem a tápfeszültségüket, nem egyformán változik a fényerejük. Ráadásul amelyiknek gyorsabban csökken a fényereje, van, hogy egy szint alatt a fényerőcsökkenés lelassul, és a másik, eddig világosabb LED jobban sötétedik. Ezen a problémán az eredeti cikkben alkalmazott helitrimmer sem segít. Hogy a válogatással ne kelljen bíbelődni (a 40db-os készletemből nem volt két teljesen egyformán viselkedő LED) egy, de nagy teljesítményű (1W) és méretű Power LED-et használok, melyre a két fotoellenállás bőven ráfér. Ez a LED már nem táplálható egyszerű módon, az árama pár tized mA-től 350mA-ig változik, miközben 2,2 és 3,3V között kell szabályozni a tápfeszültségét. Ezt egy LM317-es szabályzóval értem el. A járulékos ellenállások értékét úgy számoltam ki ,http://www.reuk.co.uk/LM317-Voltage-Calculator.htm hogy a rendelkezésre álló poti teljes fordulatára 2,2 és 3,3V között változzon a kimenőfeszültség.
Az áramkört én az egyenirányítócső fűtőfeszültségére kötöttem, a terhelés nem számottevő, a 350mA áramot minimális hangerőállásban (ekkor világít a LED a legerősebben és ekkor a legkisebb a fotoellenállás ellenállása) veszi fel, és ahogy növeljük a hangerőt, a felvett áram rohamosan csökken, az én esetemben a szokásos hangerőállásban 5mA körüli.
Én azt vártam, hogy a hangminőség valami olyasféle változáson megy át, mikor az Alps potiról áttértem a fokozatkapcsolós sönt szabályozásra, amikor is minden valamivel precízebb, pontosabb, a tér stabilabb lett. Ez a fotoellenállásos szabályzó viszont más. Az apró kis történések azok, melyek jobban előjönnek. Azt ne várjuk, hogy egy átlagos erősítőből klasszis lesz, de annyit számít, mint mikor egy jó kábelről egy igazán jóra váltunk. Pl.: V-ről Vz-re