audiodiyers.hu
http://audiodiyers.hu/

Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés
http://audiodiyers.hu/viewtopic.php?f=62&t=3995
Oldal: 1 / 1

Szerző:  pechman8 [ 2019.05.01. 14:10 ]
Hozzászólás témája:  Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

Üdvözletem mindenkinek. Egy kérdés foglalkoztat már több hete és nem sikerült még hangzás szempontjából választ találnom rá. Ezért szeretném megkérdezni itt az okát.
Hátha valaki próbálta.
Szóval: A meghajtó kiscsövek előfeszültségét szokás szerint katód ellenállással állítjuk elő, majd ezt áthidaljuk kondival, vagy sem... Nos nem ez a legegyszerűbb megoldás. A legegyszerűbb egy legalább 2MOhm feletti ellenállás bekötése a vezérlőrácsra melyen így a nagyon kicsi de mégis jelenlévő pár száz uA áram hatására esik annyi feszültség, hogy a cső rendesen működik. Ez a legegyszerűbb, valamint ez a legnagyobb erősítéssel kecsegtet és még az áthidaló kondenzátort is el lehet felejteni a katódról. Az is lehet szempont, hogy így "katódkör kis ellenállása miatt csökken a zajszint". Szóval, ha ez ilyen előnyös miért nem ezt használjuk, használják? Erre szeretnék választ kapni!
Ne állítom, hogy ez a legjobb megoldás csak nem tudom miért nem ez az?! :roll:
Köszönettel!

Szerző:  sajti [ 2019.05.01. 15:09 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

A rácsáramos előfeszültség előállításnál általában 10Mohm nagyságrendű ellenállást szoktak használni. A szivárgó rácsáram értéke száz nA nagyságrendjébe esik. Sajnos azonban ez az áram elég sok dologtól függ. Például a cső hőmérsékletétől, életkorától, de okozhat jelentősebb változást mechanikai sokk is. Sajnos a nagy értékű rácsellenállás önmagában is elég jó zajgenerátor...
A katód ellenállásos beállítás előnye, hogy önszabályzó, tehát kevésbé érzékeny a cső paramétereinek változására.
Sajti

Szerző:  Barth Ida [ 2019.05.01. 15:43 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

A csövek gyártási toleranciája elég széles határok között mozoghat, a rácsáram akár nagyságrendi eltéréseket mutathat, főleg különböző gyárakból előkerült azonosnak gondolt típusok esetén is.

Sőt, micsoda gondolat már az, hogy egy "gyártási hiba" legyen a cső beállításának a bázisa? Mert a rácsáram a legtöbb esetben ennek minősíthető.

Biztos vannak még egyéb szempontok is...

Szerző:  pechman8 [ 2019.05.01. 17:13 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

Barth Ida írta:
A csövek gyártási toleranciája elég széles határok között mozoghat, a rácsáram akár nagyságrendi eltéréseket mutathat, főleg különböző gyárakból előkerült azonosnak gondolt típusok esetén is.

Sőt, micsoda gondolat már az, hogy egy "gyártási hiba" legyen a cső beállításának a bázisa? Mert a rácsáram a legtöbb esetben ennek minősíthető.

Biztos vannak még egyéb szempontok is...



Köszönöm mind két hozzászóló gondolatait. Ezek mind bizony nyomós érvek. Így tehát nem is csoda, hogy nincs alkalmazva.

Szerző:  Konzol [ 2019.05.01. 18:26 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

Azért lehet rá példát találni:
Csatolmány:
AMP-PHONO-2.gif
AMP-PHONO-2.gif [ 6.48 KiB | Megtekintve 18531 alkalommal. ]


eredetileg itt: http://www.angelfire.com/electronic/fun ... Phono.html

vagy:
Csatolmány:
AMP-PHONO.gif
AMP-PHONO.gif [ 12.97 KiB | Megtekintve 18528 alkalommal. ]

Szerző:  sajti [ 2019.05.01. 20:29 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

Konzol írta:
Azért lehet rá példát találni


Persze, hiszen nem említettük két előnyét:

- olcsóbb, hiszen 2db alkatrésszel kevesebb kell hozzá, beleértve egy elkót is, ami ráadásul a cső közelében még kiszáradásra is hajlamos
- nagy az erősítése, ráadásul extra mélyfrekvenciás töréspont nélkül

Sajti

Szerző:  istvan01 [ 2019.05.02. 13:57 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

Konzol írta:
Azért lehet rá példát találni:
Csatolmány:
A AMP-PHONO-2.gif csatolmány már nem érhető el.


eredetileg itt: http://www.angelfire.com/electronic/fun ... Phono.html

Tessen már nekem meg mutatni, a második trióda Ugk munkaponti feszültség mitől lesz negatív? Ha meg nem, vagyis 0V, akkor rácsáramos a meghajtás, a jel pozitív periódus az nagyobb áramot tol a rácsba, negatív pedig kevesebbet? Mindezt persze úgy, hogy a rács kapacitásával is terheli az előtte lévő trióda anódját. Ha ez nem okoz jelentős torzítást, azon csodálkoznék.

Csatolmányok:
AMP-PHONO-2.gif
AMP-PHONO-2.gif [ 6.48 KiB | Megtekintve 18412 alkalommal. ]

Szerző:  sajti [ 2019.05.02. 14:01 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

istvan01 írta:
Tessen már nekem meg mutatni, a második trióda Ugk munkaponti feszültség mitől lesz negatív?


A cső rácsán meglévő szivárgási áramtól lesz negatív a rács. Lehet róla olvasni jó pár cikket a neten. Egyébként ez az amiért a végcsöveknél keményen maximálva van a rácslevezető ellenállás értéke (hőmegfutás!).

Sajti

Szerző:  DHT [ 2019.05.02. 14:14 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

istvan01 írta:
Konzol írta:
Azért lehet rá példát találni:
Csatolmány:
AMP-PHONO-2.gif


eredetileg itt: http://www.angelfire.com/electronic/fun ... Phono.html

Tessen már nekem meg mutatni, a második trióda Ugk munkaponti feszültség mitől lesz negatív? Ha meg nem, vagyis 0V, akkor rácsáramos a meghajtás, a jel pozitív periódus az nagyobb áramot tol a rácsba, negatív pedig kevesebbet? Mindezt persze úgy, hogy a rács kapacitásával is terheli az előtte lévő trióda anódját. Ha ez nem okoz jelentős torzítást, azon csodálkoznék.


Működni fog valahogy, de hogy bitang zavar érzékeny lesz az is biztos.

Szerző:  sajti [ 2019.05.02. 16:20 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

Kicsit csodálkozom, hogy még senki nem rakta fel a legnépszerűbb példát a szivárgási áramos munkapont beállításra:
Csatolmány:
X10D.jpg
X10D.jpg [ 84.13 KiB | Megtekintve 18377 alkalommal. ]

Sajti

Szerző:  istvan01 [ 2019.05.02. 16:27 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

sajti írta:
istvan01 írta:
Tessen már nekem meg mutatni, a második trióda Ugk munkaponti feszültség mitől lesz negatív?


A cső rácsán meglévő szivárgási áramtól lesz negatív a rács. Lehet róla olvasni jó pár cikket a neten. Egyébként ez az amiért a végcsöveknél keményen maximálva van a rácslevezető ellenállás értéke (hőmegfutás!).

Sajti

De ez a szivárgó értéke semmivel nincs garantálva, mennyi is az éppen? Az izzásban lévő katódon tudható mekkora az áram, jó lehet annak is nagy a szórása és használati-élettartam változása, de a rács felé mekkora? Szerintem erősen változó, hőfüggő, és mi van ha túl sok, vagy túl kevés, tehát így jel amplítúdó néha alul, néha felül fog limitálni. de lehet lezár a cső, rosszabbik eset megfut. Ezen spórolni tök felesleges.

Szerző:  sajti [ 2019.05.02. 16:28 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

istvan01 írta:
De ez a szivárgó értéke semmivel nincs garantálva, mennyi is az éppen? A az izzásban lévő katódon tudható mekkora az áram, jó lehet annak is nagy a szórása és használati-élettartam változása, de a rács felé mekkora? Szerintem erősen változó, hőfüggő, és mi van ha túl sok, vagy túl kevés, tehát így jel amplítúdó néha alul, néha felül fog limitálni. de lehet lezár a cső, rosszabbik eset megfut. Ezen spórolni tök felesleges.


Persze, ez a módszer messze nem tökéletes, ezért sem terjedt el annyira, mint a katódellenállásos verzió.

Sajti

Szerző:  istvan01 [ 2019.05.02. 17:08 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

sajti írta:
istvan01 írta:
De ez a szivárgó értéke semmivel nincs garantálva, mennyi is az éppen? A az izzásban lévő katódon tudható mekkora az áram, jó lehet annak is nagy a szórása és használati-élettartam változása, de a rács felé mekkora? Szerintem erősen változó, hőfüggő, és mi van ha túl sok, vagy túl kevés, tehát így jel amplítúdó néha alul, néha felül fog limitálni. de lehet lezár a cső, rosszabbik eset megfut. Ezen spórolni tök felesleges.


Persze, ez a módszer messze nem tökéletes, ezért sem terjedt el annyira, mint a katódellenállásos verzió.

Sajti

De én még mindig értetlen vagyok. Ahhoz hogy ezzel a szivárgóval negativ rácsmunka ponti fesz legyen, ahhoz a rács irányból kéne áramnak folyni az anód felé. Már pedig így itt felfelé nyomni áramot a jóval pozitívabb anódfelé elég nehéz. Az a rácsszivárgó inkább fordítva akar mozogni. Másik lehetőség lenne, a rácsból áram katód felé, de az GND-n van, a rács leveztő is GND-n van. Jajj, erre bízni munkapontot???

Szerző:  Konzol [ 2019.05.02. 17:43 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

A fizikai kép segít megérteni a jelenséget.
A katódból kilépő elektronok egy részének elég energiája van, hogy a pozitív anód vonzàsa ellenére a rácsra jusson. A felhalmozódó elektonok a nagy értékű rácslevezető ellenálláson keresztül jutnakvissza a katódra, így aztán a rács negatív lesz.

Szerző:  Boris [ 2019.05.02. 20:58 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

A gond ezzel a megoldasal az hogy csak nagyon kicsi bemeneti jellel lehet alkalmazni k.b. max 10-15mV ef szint feszultsegig.
Nagyob nivon, a jel pozitiv felhulam meghaladja a racs-katod feszultseget es racsaramot gerjeszt->torzitast.
Ezert altalaban a legelso trioda van igy megoldva-egy erositoben-amikor meg alacsony nivon vandorol a jel.

Szerző:  FordPrefect [ 2019.05.02. 22:16 ]
Hozzászólás témája:  Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés

Így van. Kis jelfeszültségnél. De ott sincs sok értelme, a mai szedett-vedett csőkészleteknél hamar kinyírjuk a csövet. IDŐBEN NEM STABIL.
Anno vagy 50 évvel ezelőtt talán volt értelme, akkor még a cső cső volt. Katalógus adatokkal:)
Ha már itt tartunk, érdekesebb lehet egy fix előfesz, 0 Rk-val. Akkuval, vagy külön tápfesszel. Láttam ilyen kapcsolásokat, de itt is a fenti aggályok vannak. IDŐBEN NEM STABIL, csak kiválló csövekkel. Ami egyre ritkább..
Azaz marad a sima katódellenállás, a maga jótékony szabályozó szerepével. Szerintem.

Oldal: 1 / 1 Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/