audiodiyers.hu http://audiodiyers.hu/ |
|
Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés http://audiodiyers.hu/viewtopic.php?f=62&t=3995 |
Oldal: 1 / 1 |
Szerző: | pechman8 [ 2019.05.01. 14:10 ] |
Hozzászólás témája: | Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
Üdvözletem mindenkinek. Egy kérdés foglalkoztat már több hete és nem sikerült még hangzás szempontjából választ találnom rá. Ezért szeretném megkérdezni itt az okát. Hátha valaki próbálta. Szóval: A meghajtó kiscsövek előfeszültségét szokás szerint katód ellenállással állítjuk elő, majd ezt áthidaljuk kondival, vagy sem... Nos nem ez a legegyszerűbb megoldás. A legegyszerűbb egy legalább 2MOhm feletti ellenállás bekötése a vezérlőrácsra melyen így a nagyon kicsi de mégis jelenlévő pár száz uA áram hatására esik annyi feszültség, hogy a cső rendesen működik. Ez a legegyszerűbb, valamint ez a legnagyobb erősítéssel kecsegtet és még az áthidaló kondenzátort is el lehet felejteni a katódról. Az is lehet szempont, hogy így "katódkör kis ellenállása miatt csökken a zajszint". Szóval, ha ez ilyen előnyös miért nem ezt használjuk, használják? Erre szeretnék választ kapni! Ne állítom, hogy ez a legjobb megoldás csak nem tudom miért nem ez az?! Köszönettel! |
Szerző: | sajti [ 2019.05.01. 15:09 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
A rácsáramos előfeszültség előállításnál általában 10Mohm nagyságrendű ellenállást szoktak használni. A szivárgó rácsáram értéke száz nA nagyságrendjébe esik. Sajnos azonban ez az áram elég sok dologtól függ. Például a cső hőmérsékletétől, életkorától, de okozhat jelentősebb változást mechanikai sokk is. Sajnos a nagy értékű rácsellenállás önmagában is elég jó zajgenerátor... A katód ellenállásos beállítás előnye, hogy önszabályzó, tehát kevésbé érzékeny a cső paramétereinek változására. Sajti |
Szerző: | Barth Ida [ 2019.05.01. 15:43 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
A csövek gyártási toleranciája elég széles határok között mozoghat, a rácsáram akár nagyságrendi eltéréseket mutathat, főleg különböző gyárakból előkerült azonosnak gondolt típusok esetén is. Sőt, micsoda gondolat már az, hogy egy "gyártási hiba" legyen a cső beállításának a bázisa? Mert a rácsáram a legtöbb esetben ennek minősíthető. Biztos vannak még egyéb szempontok is... |
Szerző: | pechman8 [ 2019.05.01. 17:13 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
Barth Ida írta: A csövek gyártási toleranciája elég széles határok között mozoghat, a rácsáram akár nagyságrendi eltéréseket mutathat, főleg különböző gyárakból előkerült azonosnak gondolt típusok esetén is. Sőt, micsoda gondolat már az, hogy egy "gyártási hiba" legyen a cső beállításának a bázisa? Mert a rácsáram a legtöbb esetben ennek minősíthető. Biztos vannak még egyéb szempontok is... Köszönöm mind két hozzászóló gondolatait. Ezek mind bizony nyomós érvek. Így tehát nem is csoda, hogy nincs alkalmazva. |
Szerző: | Konzol [ 2019.05.01. 18:26 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
Azért lehet rá példát találni: Csatolmány: AMP-PHONO-2.gif [ 6.48 KiB | Megtekintve 18531 alkalommal. ] eredetileg itt: http://www.angelfire.com/electronic/fun ... Phono.html vagy: Csatolmány: AMP-PHONO.gif [ 12.97 KiB | Megtekintve 18528 alkalommal. ] |
Szerző: | sajti [ 2019.05.01. 20:29 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
Konzol írta: Azért lehet rá példát találni Persze, hiszen nem említettük két előnyét: - olcsóbb, hiszen 2db alkatrésszel kevesebb kell hozzá, beleértve egy elkót is, ami ráadásul a cső közelében még kiszáradásra is hajlamos - nagy az erősítése, ráadásul extra mélyfrekvenciás töréspont nélkül Sajti |
Szerző: | istvan01 [ 2019.05.02. 13:57 ] | ||
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés | ||
Konzol írta: Azért lehet rá példát találni: Csatolmány: A AMP-PHONO-2.gif csatolmány már nem érhető el. eredetileg itt: http://www.angelfire.com/electronic/fun ... Phono.html Tessen már nekem meg mutatni, a második trióda Ugk munkaponti feszültség mitől lesz negatív? Ha meg nem, vagyis 0V, akkor rácsáramos a meghajtás, a jel pozitív periódus az nagyobb áramot tol a rácsba, negatív pedig kevesebbet? Mindezt persze úgy, hogy a rács kapacitásával is terheli az előtte lévő trióda anódját. Ha ez nem okoz jelentős torzítást, azon csodálkoznék.
|
Szerző: | sajti [ 2019.05.02. 14:01 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
istvan01 írta: Tessen már nekem meg mutatni, a második trióda Ugk munkaponti feszültség mitől lesz negatív? A cső rácsán meglévő szivárgási áramtól lesz negatív a rács. Lehet róla olvasni jó pár cikket a neten. Egyébként ez az amiért a végcsöveknél keményen maximálva van a rácslevezető ellenállás értéke (hőmegfutás!). Sajti |
Szerző: | DHT [ 2019.05.02. 14:14 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
istvan01 írta: Konzol írta: Azért lehet rá példát találni: Csatolmány: AMP-PHONO-2.gif eredetileg itt: http://www.angelfire.com/electronic/fun ... Phono.html Tessen már nekem meg mutatni, a második trióda Ugk munkaponti feszültség mitől lesz negatív? Ha meg nem, vagyis 0V, akkor rácsáramos a meghajtás, a jel pozitív periódus az nagyobb áramot tol a rácsba, negatív pedig kevesebbet? Mindezt persze úgy, hogy a rács kapacitásával is terheli az előtte lévő trióda anódját. Ha ez nem okoz jelentős torzítást, azon csodálkoznék. Működni fog valahogy, de hogy bitang zavar érzékeny lesz az is biztos. |
Szerző: | sajti [ 2019.05.02. 16:20 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
Kicsit csodálkozom, hogy még senki nem rakta fel a legnépszerűbb példát a szivárgási áramos munkapont beállításra: Csatolmány: X10D.jpg [ 84.13 KiB | Megtekintve 18377 alkalommal. ] Sajti |
Szerző: | istvan01 [ 2019.05.02. 16:27 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
sajti írta: istvan01 írta: Tessen már nekem meg mutatni, a második trióda Ugk munkaponti feszültség mitől lesz negatív? A cső rácsán meglévő szivárgási áramtól lesz negatív a rács. Lehet róla olvasni jó pár cikket a neten. Egyébként ez az amiért a végcsöveknél keményen maximálva van a rácslevezető ellenállás értéke (hőmegfutás!). Sajti De ez a szivárgó értéke semmivel nincs garantálva, mennyi is az éppen? Az izzásban lévő katódon tudható mekkora az áram, jó lehet annak is nagy a szórása és használati-élettartam változása, de a rács felé mekkora? Szerintem erősen változó, hőfüggő, és mi van ha túl sok, vagy túl kevés, tehát így jel amplítúdó néha alul, néha felül fog limitálni. de lehet lezár a cső, rosszabbik eset megfut. Ezen spórolni tök felesleges. |
Szerző: | sajti [ 2019.05.02. 16:28 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
istvan01 írta: De ez a szivárgó értéke semmivel nincs garantálva, mennyi is az éppen? A az izzásban lévő katódon tudható mekkora az áram, jó lehet annak is nagy a szórása és használati-élettartam változása, de a rács felé mekkora? Szerintem erősen változó, hőfüggő, és mi van ha túl sok, vagy túl kevés, tehát így jel amplítúdó néha alul, néha felül fog limitálni. de lehet lezár a cső, rosszabbik eset megfut. Ezen spórolni tök felesleges. Persze, ez a módszer messze nem tökéletes, ezért sem terjedt el annyira, mint a katódellenállásos verzió. Sajti |
Szerző: | istvan01 [ 2019.05.02. 17:08 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
sajti írta: istvan01 írta: De ez a szivárgó értéke semmivel nincs garantálva, mennyi is az éppen? A az izzásban lévő katódon tudható mekkora az áram, jó lehet annak is nagy a szórása és használati-élettartam változása, de a rács felé mekkora? Szerintem erősen változó, hőfüggő, és mi van ha túl sok, vagy túl kevés, tehát így jel amplítúdó néha alul, néha felül fog limitálni. de lehet lezár a cső, rosszabbik eset megfut. Ezen spórolni tök felesleges. Persze, ez a módszer messze nem tökéletes, ezért sem terjedt el annyira, mint a katódellenállásos verzió. Sajti De én még mindig értetlen vagyok. Ahhoz hogy ezzel a szivárgóval negativ rácsmunka ponti fesz legyen, ahhoz a rács irányból kéne áramnak folyni az anód felé. Már pedig így itt felfelé nyomni áramot a jóval pozitívabb anódfelé elég nehéz. Az a rácsszivárgó inkább fordítva akar mozogni. Másik lehetőség lenne, a rácsból áram katód felé, de az GND-n van, a rács leveztő is GND-n van. Jajj, erre bízni munkapontot??? |
Szerző: | Konzol [ 2019.05.02. 17:43 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
A fizikai kép segít megérteni a jelenséget. A katódból kilépő elektronok egy részének elég energiája van, hogy a pozitív anód vonzàsa ellenére a rácsra jusson. A felhalmozódó elektonok a nagy értékű rácslevezető ellenálláson keresztül jutnakvissza a katódra, így aztán a rács negatív lesz. |
Szerző: | Boris [ 2019.05.02. 20:58 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
A gond ezzel a megoldasal az hogy csak nagyon kicsi bemeneti jellel lehet alkalmazni k.b. max 10-15mV ef szint feszultsegig. Nagyob nivon, a jel pozitiv felhulam meghaladja a racs-katod feszultseget es racsaramot gerjeszt->torzitast. Ezert altalaban a legelso trioda van igy megoldva-egy erositoben-amikor meg alacsony nivon vandorol a jel. |
Szerző: | FordPrefect [ 2019.05.02. 22:16 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Meghajtócső előfeszültség előállítása kérdés |
Így van. Kis jelfeszültségnél. De ott sincs sok értelme, a mai szedett-vedett csőkészleteknél hamar kinyírjuk a csövet. IDŐBEN NEM STABIL. Anno vagy 50 évvel ezelőtt talán volt értelme, akkor még a cső cső volt. Katalógus adatokkal:) Ha már itt tartunk, érdekesebb lehet egy fix előfesz, 0 Rk-val. Akkuval, vagy külön tápfesszel. Láttam ilyen kapcsolásokat, de itt is a fenti aggályok vannak. IDŐBEN NEM STABIL, csak kiválló csövekkel. Ami egyre ritkább.. Azaz marad a sima katódellenállás, a maga jótékony szabályozó szerepével. Szerintem. |
Oldal: 1 / 1 | Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |