Végre elérkeztem odáig, hogy a tápok be vannak kábelezve, jöhet maz élesztés.
Először az összes fűtést adtam rá az erősítőre, majd leellenőriztem mindet. A 12,6V az ECC83-nak beállt 12,8Voltra, a 6,3Voltos váltó fűtések szépen beálltak 6,45Voltra. Persze az extra precíz elméleti emberek egyből mondhatják, hogy majd jó gyorsan tönkre mennek a csövek. A túlfűtéstől. Nos ez egyáltalán nem így van, mert mikor a végcsövek is megszívják a táptrafót, akkorra éppen cca. 0,1 Volt aláfűtés következik be. A fűtést járattam egy darabig, még az egyik barátom itt volt nálam. Aztán kikapcs, s beindítottam a -Ug feszt is. Az 51 Voltos Zénerrel -52 Volt körülire beállt a fesz. Ezután minden végcső rácsán, tehát nem a soros ellenálláson, hanem közvetlenül a foglalaton leellenőriztem, hogy ott is megvannak e a -52 voltok. A rácsfesz beállító potikat úgy tekertem, hogy abszolult értékben a legnagyobb feszelyek legyenek a rácson. Lám-lám a rajzon lévő fordított dióda a valóságban jól kötődött be, mivel a PCB-n jól van berajzolva. No meg hülye sem vagyok.
Ezután jött a komplett meghajtó rész tápellátása. Ehhez a hálózati trafó anódfeszültség kivezetésével sorba kötöttem egy 20Watt 450 Ohm ellenállást. Ez az ellenálló hívatott suzimulálni a végcsövek tápfesz leszívását. Az ellenállás alkalmazásával be is állt a 440Voltos tápfesz. A tápban lévő stabilizátor potijának tekerésével beállítottam a 400Voltos stab. tápot. A kapcs rajz alapján tudjuk, hogy ebből még két másik, egy 300Voltos táp, és egy 320 Voltos táp kerül kialakításra RC tagos feszültségejtő-szűrő taggal. Vigyázat! Ezek a feszek később módosultak: 410, 325, és 300 Voltra! A deszkamodellen kikísérletezett beállítások szépen meg is valósultak, alkatrész módosításra nem volt szükség, azaz hogy csak majdnem. Ugyanis a jobb csatorna ECC83 cső tápjának RC tagjában a 47uF-os kondi sajna félig zárlatos volt. Nagyon szivárgott, ezért a táp cca. 40%-al alatta maradt a szükségesnek. Csere után minden rendben lett. Már csak a kimenőt kell rákötöm a végcsövekre, s ezzel elvileg akár meg is szólalhatna az erősítő. De nem fog. Ugyanis még a BVC egységet is fel kell éleszteni, és össze kell kábelezni. Aztán pedig jön az AC beállítás, amit azért precízen kell elvégezni. Az erősítőben lévő GE styl fekete anódos Cryo csövek már mentek a TauCetiben 15 órát, azokkal nem lesz gond. Viszont a meghajtó rész minden csöve ma volt először áram alatt. Ez miatt kell majd utánállítani az AC szimmetriát. Illetve még egy dologtól félek, nevezetesen attól, hogy esetleg az NFB-t valamerre módosítani kell. Ezeken túl még ott van a frekvencia átvitel beállítása. Ott is valószínűleg egy-két SM kondit ki, és be kell forrasztani, beállítandó a gyári erősítő átvitelét. Ezen még agyalni kell, mert a korábban feltett mérésen látszik, hogy az átvitel 20k-n kb 1,2-1,4dB-t esik. Az agyalás tárgya az, hogy erre a pontra állítsam az átvitelt, vagy inkább az ARC-nél újjaban használatos 0,4-0,6dB-re. Az újjaban használatost úgy kell érteni, hogy mondjuk a 80-as években gyártott készülékek paramétereit értem alatta. A két beállítás ha nem is sokban, de bizonyosan másmilyen hangzást ad. El kell döntenem, hogy autentikus hangképre törekedjek, vagy a jobb hangot preferáljam.
Az alábbi fotón az erősítő élesztése látható. A fentiekben leírtakhoz még hozzáteszem, hogy az élesztéshez kiváló audiofil anyagok kellenek. Én javaslom a hazait, mivel gyakorlatból tudom, hogy a budafoki élesztő a legjobb ár-érték arányos pékélesztő. Szóval csak annyit mondok, hazai erősítőt csak hazai élesztővel élesszük!
Csatolmány:
Élesztés.jpg [ 320.27 KiB | Megtekintve 47315 alkalommal. ]