Túl vagyok az átvitel beállításán, vagy ha úgy tetszik, a négyszögjelre adott válasz beállításán is.Amit írok, az 3 napi munka volt.
Pedig nem sok forrasztgatást kellett csinálni.
A kapcsolásban nem sok változás történt, 3 kondi maradt el, amit beterveztem, de nincs rá szükség. Ezek az NFB ellenállásaival párhuzamosan kötött kondik, amikre a kimenő trafó tulajdonsága miatt nincs szükség, illetve az alsó ECC83 anód-rács közötti kondija sem kellett, mivel oda bármit is tettem, az erősítő roszabb lett. Alapesetben a C3 5pikoF kondit sem építettem be. E nélkül a gondi nélkül az erősítő túl széles frekvencia átvitelű, ami M.Otala szerint a TIM melegágya, illetve a négyszögjel átvitel sincs teljesen rendben. Valahogy így néz ki a 2000 Hz-s átvitel:
Csatolmány:
20180526_143021.jpg [ 201.85 KiB | Megtekintve 45575 alkalommal. ]
Ez nekem sem tetszett, hát még másnak! Szóval kell a C3-as kondi. Próbálgatással 7,5pF-ra adódott az értéke, amivel beállt a 20k- az a kívánatos kis esés, ami az ARC erősítőkre jellemző. Legott el is kezdtük a hallgatózást.Tegnap előtt ugye meghallgattam. Nos volt meglepetés. Jelenleg két etalonnak használt erősítő van a birtokomban. Egy ARC D51 replika, és egy eredeti TauCeti.
Sokan meghallgatták már őket itt nálam, valamint különböző bemutatókon, talikon. Egyikre sem mondták, hogy rossz hangú, persze fanyalgó az mindig van, de egykezemen megtudnám számolni mennyiségüket. Az ARC egy vastaghangú, stabil hangképű, meglehetősen kevéssé szinezett hangú döbbenetes a négyzeten dinamikájú és erejű produkció. A TC mélyre menő, részletező, nagyobb terű, alacsonyabb kategóriájú, de precíz erősítő, mindazon által hasonlít a nagy erősítőhöz. Van is bennük valami hasonlóság. A meghallgatásoknak ha lenne statisztikája, kb az jönne ki, hogy 60% az ARC-t preferálja, 40% pedig a TauCeti-t. Ez nem azt jelenti, hogy a TC 60%-al rosszabb erősítő lenne, hanem azt, hogy messze a középszínt felett van, mivel az ARC ellenében kevés erősítő tud nyerni. Hogy hova fér be a dyeramp? Ez érdekes kérdés, ahogy a német mondja: gute frage.
Az első megszólalás döbbenetes volt. ARC-s mélységek kb 30 perc bemelegedés után. Nagy tér, és több magas mint a másik kettőn. valamivel többet mutat a felvételből, mint amazok. Kicsit zavaróan. Úgy éreztem, ahogy korábban írtam: tranzisztoros megszólalás. A mély pontosságával, és a magastartomány reszelősségével. Kevés a visszacsatolás? Lehet, hisz érzékeny az erősítő. Ez nem jó. Egy idő után fárasztó, amolyan parasztvakító hangzás: első blikkre húde tiszta hang, aztán meg az ember rájön, bizony ez egy kicsit erőltetett megszólalás. Mit is kéne tenni?
Először is növeljük a z NFB-t. Ez egy bizonyos nagyságig jó szokott lenni. Ha nincs, vagy kicsi, akkor az előbb leírt hangot kaphatjuk.Pont ezért nem szeretem az NNFB erősítők hangját. Nem tehetek róla, de ez van. Fogtam magam, és az NVCS 10 k-s ellenállását elkezdtem csökkenteni. Mit tesz Isten, a hang egyre jobb lett. Hogyne, mikor én a gyári kapcsolást ebből a szempontból változatlanul hagytam, pedig nekem nem olyan a kimenőm, tuti nem akkora a CFB-m, és nem 6550-et használok végcsőnek. Végül is jelenleg 3,3kOhmos hőkezelés után válogatott AB ellenállás van az erősítőben.Nyilvánvalóan az átvitel is megváltozott, ezért újra ki kellett trimmelni a néccögjel átvitelt. A 7,5pF helyett 10pF-et tudtam betenni az anód és a rács közé. Már látom, hogy 12 kellene, de olyanom meg nincs, csak gagyiba, azt meg mégsem teszem már be! Kitudja ki mit mondana rá.
A 10pF-el az átvitel 20kHz-n -0,2dB, ami elmarad a többi ARC -0,6-0,8 dB esésétől. Na maradjon így, gondoltam, hadd menj... szóljon.
Szólt is, sokat javult a hang. Na nosza neki, irány a barátom, akinek a jóképességű eredeti ARC-je van, meg egy nagyon precíz ARC ST3-as utánépítése, ha úgy tetszik akkor ARC D50F utánépítése. Nyár lévén a nagy ARC-t most nem használja, mivel amúgy is here koppasztó meleg van a szobában. Egyébként is a gyári ARC majdnem úgy szól, mint az én utánépítésem. Nem sok a különbség. Az ST3 viszont jól szól. Hallgattunk analóg forrást, CD-t, meg pislogtunk nagyokat. Bekapcsolás után kevés a basszus. Mint egy 20-30 perc múlva a hangkép megnyugszik, és előjön a basszus is. Feltettünk Operát, beat zenét, rockot, és Jethro Thull-t. Ütős, nagyon dinamikus megszólalás. Minden a helyén van, de barátom azt mondja, egy kicsit magasba húz még mindig. Na persze! hisz nincs 12-13pF-os SM kondi, csak tízes. Hogy a 2 piko-t meg lehet-e hallani? meg. Sokkal jobban, mint egy interkonnekt kábel cserét. Pedig azt állítólag sokan hallják. Visszakapcsoljuk az ST3-at. Tényleg kiegyenlítettebb a magasa, ugyanakkor részletezőbb a hangkép. Nem sokkal, de részletezőbb. (kisebb torzítás?) A két erősítő kapcsolása egyébként csak a fázisfordítás módjától tér el egymástól, meg a tápban. Nem is csoda, hisz az M60 volt az ős erősítő, a D50F annak tovább fejlesztett verziója. Basszusban nincs különbség. A teszt több dologra is fényt derített. Az egyik, hogy ma még mindig hozzá kell nyúlni az erősítőhöz, illetve az olyan zenék, amelyek általában demo lemezeken vannak, és bizonyos erősítőfajta kedvelők előszeretettel hallgatják, mert "szépenszól", na azok alkalmatlanok egy rendes átvitellel rendelkező csöves hangjának megítéléséhez. Ki az, akinek van Alan Taylor vagy kinek a lemezei?
Egyébként 30 Watton csővoltmérővel mérve az átvitelt az alábbi erdményt detektáltam:
-3dB-s pontok: 11Hz-60kHz. Nem igazán tartom rossznak, bár a D51 az méllyebbre megy.6 Hertzel. A két erősítő között kb fél milla bekerülési költség különbség van. Az egyik etalon nekem, a másik bárki által utánépíthető. Az is érdekes, hogy a TauCetinek meg nincs -2 dB-s pontja alul. Kb 8Hz környékén elkezd torzulni a sin hullám, de a szintje nem esik. Generátorom 2 Hz-ig mér. Azt hiszem itt kell kitérni a kimenőtrafó kérdésére. Egyébként a TC és a dyeramp kimenője eltekintve az UL leágazástól, ugyanaz, csak az osztások elrendezése picit más. Ez miatt az M60 trafója felfele szélesebb átvitelű, még a TC alul rendelkezik jobb átvitellel.