Toto írta:
Nátriumlámpa egy jó dolog, ahol nincs kereszteződés, vagy éppen zebra, ha esetleg járdavilágításról, sima útvilágításról lenne szó, a nátriumlámpa sokkal de sokkal jobb. Alkalmazhatnak hideg-fehér világítást is zebrákhoz, kereszteződéseknél, vasúti sorompóknál, de, hogy minden és minden hideg-fehér legyen, az nem csak egyhangú, hanem tudományosan bizonyítva egészségtelen és környezetre káros. Továbbá mivel minden, beleértve a LED-es biciklilámpákat, autólámpákat, motorlámpákat ugyanolyan szar fénnyel világít, esős, sötét időben akár egybe is olvadhat messziről az összes, tehát nem jó. Ennyire okosak.
Utáljuk a narancssárga-fényű nátriumlámpát? Oké. Ott van még a 3000K színhőmérséklet. Bizonyos halogénlámpák fénye. Az miért nem jó? Miért kell majdnem a legratyibb vakufényt ennyire erőltetni? Tudom, a legtöbben leszarják, cigi is káros, az se érdekel sok embert. Meg a több műszakos munkahely egészségkárosító hatása se.
Na mindegy, itt van egy jó cikk arról, amivel egyetértek és 100%-ig támogatok, és lobbizgatok vele itt-ott, legalább is kezdő módjára próbálok. Még nátriumlámpa sincs benne, és nem szennyezi fénnyel az éjszakai égboltot.
Weboldal linkje:
http://fenyszennyezes.hu/vvkl.htmlSzerintem közvilágításra a sárga fényű Nátriumlámpa nem OK -a látást zavaró spektrumképe miatt-; nagy teljesítményű alkalmazásokba a Led-szálas megoldás is kb. alkalmatlan, oda jól hűthető Power LEDek kellenek
(és minél pontszerűbb a fényforrás, annál kisebb optika elegendő, precízebben formálható a fényeloszlás)!
Egy Power LEDes lámpatestet totál más koncepció alapján kell megtervezni, mint pl. egy izzós, vagy Nátrium égőset:
1.) A Ledek hosszútávú hűtését kell nagyon jól kitalálni megépíteni,
majd fölé építeni az optikát, köré a lámpát (akár közvetlen hűtőbordával, akár hőcsöves megoldással, akár nagy felületen sok apró kis leddel -és optikával-
(pl. Napelemes - akkus megoldásoknál esetleg napelem alsó felére is integrálhatóak kisebb ledek -így külön hűtőfelület nélkül is kedvező ledhőmérséklet lenne biztosítható.)2.)
Megfelelő optika, egyenletes fényeloszlás!: mivel optika nélkül egy Power LED nem 360°-os gömbszögben, egyenletesen sugároz, hanem (ex has) kb. 90°-os kúpszögben sugározza a fény zömét >>> durván egy nagyságrenddel rosszabb a közvetlen (vakító) szórt fény / fókuszált fény aránya -egyszerű tükrös optika esetén, mint az eddigi fényforrásoknál-! Ezért sokkal komolyabb optikák kellenek a megfelelő fényeloszláshoz, mint a hagyományos gömbsugárzók esetében
(ne legyen közvetlen fény a közeli megvilágított területeken, mert az "túlvilágítódik" a távoliakhoz képest -a lámpák alatt túl világos lesz, köztük pedig sötét-)!
A káros szórt fény ellen:
TIR optika,
Hibrid optika,
buhera ... Direkt úttest világításhoz fejlesztett optikák
pl.
3.) Manapság már se a jó hatásfok
(>>100lum/W), se a megfelelő színhőmérséklet
(2700°K...5000°K -kívánt fénysűrűségtől, alkalmazástól függően-)*, se a szembarát spektrum-eloszlás (80...95 CRI), se a megfizethető ár nem elérhetetlen szerintem...
4.)
Lednek megvan az a marha nagy előnye, hogy 0-max-ig tetszőlegesen változtatható a fényerő, nincsen bemelegedés... Közvilágításnál pl. lehet szürkületben fokozatosan felfutó fényerőt csinálni, kora este -
amikor nagy a nyüzsi- kellemes megvilágítást csinálni
(full fényerőn), majd késő éjjel egy minimál fényerőre levinni a teljesítményt -csak épp hasra ne essen valaki-, + ilyenkor még a telehold szórt fénye is figyelembe vehető a fényerő szabályozásnál...
Optikai fény és/vagy mozgásérzékelővel kiegészítve
(pl. egy kis forgalmú kerékpárúton) elvileg megoldható egy közlekedőt követő "mozgó" térvilágítás a közvilágítási lámpák láncolatán...
Megfelelő optikákkal, meg az előbb említettekkel drasztikusan csökkenthető lenne a fényszennyezés szerintem. 5.) *Színhőmérséklet
(ma már nem tipikusak a cool white ledek, jobb nevű lámpa gyártóknál szinte mindig lehet Natural white, warm white ledekkel kérni a lámpákat)Kétféle látás létezik az embernél: nappali (színlátás), és éjszakai (a nagyon gyér fényű környezetben monokróm érzékelés). Előbbinél fényerő függő a kellemes "fehéregyensúly", vakító fénynél akár 5-6000°K-nél hidegebb is lehet a kellemes érzet, erős megvilágításnál 4-5000°K a kívánatos, mérsékelt megvilágításnál (pl. általános esti tevékenység, fotelben ücsörgés, zenehallgatás...) pedig 3000°K és alatti színhőmérséklet a kellemes. /A CRI index lehetőleg minél magasabb legyen a jó szín érzékelés érdekében./
Éjszakai látás spektrum érzékenysége pedig holdfényhez igazodott genetikailag, ami hidegfehér fényű! Szóval minimál fényszennyezős, épphogy látós fényerőszintnél a hidegfehér mégse akkora hülyeség szerintem
(de ilyen nem sűrűn lakott közterületre, esti csúcsidőben való, ez már nem nevezhető klasszikus értelemben közvilágításnak, inkább háttér vagy derítő fénynek, de sok mindenre elég lehet)...